tisdag 23 juni 2009

Första doppet och vattenmelonssoppa

Solskens dag!
Imorse åkte jag till älven för att möta upp Renée. Lite senare kom Johanna också dit och vi låg och sola från halv elva till två. Bada gjorde vi också, eller kanske inte badade men doppade oss :) Första doppet för året, ett väldigt kallt sådant men väldigt svalkande.

Jag gjorde även ett ryck och åkte iväg med skräp till återviningen plus pantade burkar från midsommar...usch vad äckligt det var i burkpåsen! Kändes som jag hade vart runt hela stan med den där påsen och plockat. Men hela 47 riksdaler fick jag :)

Usch vad jag blir stressad när jag kollar på mitt jobbschema och i min kalender eftersom min kalender bara sträcker sig till nästa vecka...jag kan ju inte skriva in nåt eller planera nåt!! allt bara cirkulerar i min hjärna, inte bra! Jag vill till eskilstuna nån dag, vill till göteborg, stockholm, det är kalas, bröllop, födelsedagar och en massa annat som blir allt för mycket att hålla reda på. På torsdag ska jag se till att skaffa mig en ny kalender!

Till kvällsmat idag gjorde jag nåt mycket lyxigt: Vattenmelonssoppa och eget vitlöksbröd på ciabatta med kräftskjärtar och ruccola. Här kommer receptet:
½vattenmelon, tärnad
1tsk santa maria malen ingefära
2 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, finhackad
1msk sesamolja
2msk santa maria oystersauce
2 citroner, pressade.
2 stjälkar blekselleri, fint skurna.
½ gurka, skalad, urkärnad & tärnad

Spara lite tärningar av vattenmelonen till senare. (typ 2dl) Mixa resten i en blender tillsammans med oyster sauce, citronjos, sesamolja, vitlök, ingefära & olivolja.
Sila av i finmaskig sil. Kyl ned. Häll upp soppan i ett trevligt glas, lägg i gurktärningar, melontärningar, stjälkselleri & sesamfrön. Toppa med strimlade basilikablad.

Vitlöks bröden gjorde jag såhär:
Tog två ciabatta bröd som jag delade på mitten. Blandade ihop en vitlöksklyfta och lite smör. Smörade bröden. Lade på skivad tomat och hällde på lite olja och saltade. In i ugnen på 175 grader tills de känns krispiga. Sedan la jag på kräftskjärtar och ruccolasallad.

Och såhär fint blir resultatet (nu hade jag inte i det sista i soppan så den blev slät men kan tänka mig att bitarna som skulle vara i nog gjorde susen)

Nu är det premiär för Morden i Midsomer! Sverige leder med 0-2 också :) wiee!
Tjipp.

1 kommentar: