tisdag 9 mars 2010

Idag blev jag bjuden på lunch hemma hos Alicia. Hon hade fixat iordning en väldigt god tonfisktallrik med bland annat couscous, majonär och grönsaker. Dryck: jordgubbssaft! Till efterrätt blev det kladdkake muffins och te :) Mycket gott var det minsann!

_______________________________________

Imorgon ska jag gå och simma med Alicia. Jag är lite allergisk mot badhus och kommer väl gå på tårna på badhusgolvet för det är mest det jag inte gillar samt hårstråna som slingrar sig runt fingrarna när man badar..usch! Men jag ska försöka att inte tänka på det. Får väl se hur det går.

___________________________________________________

Igår var det ju Internationella Kvinnodagen. Jag kan inte säga att jag firade den på något speciellt sätt direkt men när jag läste SvenskaDagbladet så läste jag om en kvinna i Kurdistan som har startat ett "projekt" för att förebygga hedersvåld. I artikeln står det att det är män som är extremt konservativa som styr sina döttrar till att göra som de vill då det gäller äktenskap och hur de ska leva sitt liv i stort. De ska visa heder för sin familj och släkt och lyda. Dessa konservativa männen lyssnar i sin tur allt som oftast på sina ledare, bönetalarna Imamerna.

Kvinnan som artikeln handlar om har alltså som mål att förebygga dessa konservativa tankar och för att göra detta vill man nå ut till dessa Imamer. För att göra detta krävs det att man på något sätt når dem på deras nivå och ger något till dem och inte går ut allt för hårt genom att sätta upp en massa regler det gäller att lösa problemet från grunden.

Idèn går ut på att Imamerna ska erbjudas utbildning. De är nämligen lågutbildade. De ska erbjudas utbildning i bland annat engelska och samtidigt som de får dessa lektioner försöker man berätta om hur kvinnorna mår som blir utsatta för hedersvåldet och försöka få dem att lyssna.

Nu kanske jag inte gav en så bra återberättelse av artikeln, gå istället in här och läs själv.
Men det jag blir imponerad över med den här kvinnan är hur hon bemöter problemet, hur klokt och avslappnat på något sätt som hon försöker lösa det hela. Hon försöker lösa problemet från grunden och genom list försöka ge något tillbaka till imamerna samtidigt som de får ge något tillbaka till henne. Man kan önska att fler problem kan lösas på detta sätt, att man lyssnar på varandra.

Appropå detta med hedersvåld så kan man på P3 Dokumentärs hemsida lyssna på den
här väldigt bra dokumentären om mordet på Fadime. Man blir så arg på hur vissa av männen tänker inom religionen. Hur starkt deras tro är som kan få dem att döda sin egen dotter. Jag kan verkligen rekomendera dokumentären!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar