måndag 12 september 2011

Cheesecaketårta med hallon

bilden på tårtan kanske inte blev den bästa med den smakade gott!

Den här tårtan gjorde jag nu till Linus födelsedag. Jag fick smaka tårtan när vi var i Norge senast och vad jag förstod så är det en vanlig tårta dem gör där. Bären kan ju såklart bytas ut mot andra. Den jag fick i Norge innehöll ananas och var pyntad med clementinklyftor vilket också kan vara en variant. Men så här ser receptet ut för den med hallonsmak:

Cheesecaketårta med hallon

Botten:225 g smulad Digestive
125 g smör som man smälter och blandas med Digestiven
Detta tryckes sedan ut i formen
Fyllning:1 paket gele med hallonsmak som ska blandas med halva vattenmängden än vad som står på paketet. Gelé med smak har jag endast hittat i Norge men det går säkert att ta det gelésocker som finns i svenska matvarubutiker och sen tillsätta valfri smak. 
125 g philadelphia ost
3 dl gräddfil
115 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vispad grädde

Häll sedan fyllningen över kexbotten och ställ den i kylskåpet över natten så att det stelnar. 


Gelélock på kakan:
1/2 l färska eller frysta bär t ex hallon
4 dl utspädd skogsbärsaft
2 dl Dansukker Gelésocker Multi

Blanda saft och gelésocker i en kastrull och koka i 1/2 minut. Ta grytan från värmen och låt svalna. Lägg sedan bären på kakan och bred gelén över bären. Förvara i kylskåp, ca 4h räcker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar